Scurtă poveste despre birturile din Spania

Nu de mult m-am întors din Spania, din Salou, un mic orășel turistic din regiunea Catalunia.

E a treia oară când vin aici și prima dată de când a început pandemia. Nu pot trece cu vederea peste efectulele acestui moment urât pe care toți ne dorim să-l uităm. Am cunoscut orașul plin de viață, grămadă de turiști, restaurante, magazine de suveniruri, chiringuito pe toate plajele (baruri pe plaje), hoteluri pline și petreceri până târziu în noapte, pe plaje și în cluburi.

Acum, la ora 17 se închid toate terasele și barurile, ora 22 magazinele și tot de la ora 22 nu mai ai voie pe străzi. Poliția circulă tot timpul pentru a verifica dacă normele sunt respectate și noaptea să se asigure că lumea e în case.

Dar, trecând peste astea, întotdeauna am fost uimit de poveștile pe care le auzeam de la cunoștințele care au ajuns înaintea mea pe aceste meleaguri și  mai târziu am ajuns să le văd cu ochii mei, aceste mici “atenții” pe care le primești dacă te așezi la masă și bineînțeles comenzi, TAPAS.

Fie că sunt doar măsline, fie că sunt măsline cu ceva brânză, un mic sandwich cu jamón, alune, chips, jumeri de porc sau două copanele de pui dar în mare ceva primești. Inițial am zis că dacă beau 5 beri, m-am scos cu cina, ei bine, băieții au cheia. Dacă tot bei, tot infuleci gustărici, foamea te ajunge din urmă fără nici o problemă!

Mâncarea, diversă și grămadă de fructe de mare, scoici, caracatițe, calamari și orice vrei tu scos din ocean. Dar nu numai! De la acea tortilla de patatas pe care soacră-mea o face foarte bună, la patatas bravas și până la bocadillo. Dar musai de menționat paella, un alt preparat tradițional Spaniol, Calçots, un fel de praz care se prăjește la grătar și Rabo de Toro ( o tocană din coadă de taur, extraordinar de delicioasă), eu am mâncat la Bar Restaurante Europa, un local deținut de o româncă, foarte tare meniul lor, super delicios și servirea pe măsură!

Oricum.. E fain și toate-s bune dar cel mai fain lucru este atitudinea pe care o au oamenii ăștia care lucrează în baruri. Fie ei ospatari, barmani, proprietari sau cântăreți. Sunt niște oameni extraordinar de binedispuși tot timpul!

Indiferent prin ce trec în viața personală, la muncă parcă ei sunt milionari. Serviabilitate extraordinară, radiază de bună dispoziție și îți îmbunătățesc ziua. Acolo vezi oameni de 50 de ani în spatele barului sau cu tava în mână și fac lucrul ăsta de o viață întreagă și o fac bine.

Tehnic vorbind, sau prin comparație cu multe baruri de la noi sunt în urmă. Organizarea îi omoară, se împiedică în cele mai simple lucruri, nu știu de POS-uri, notele sunt încă de mână, dar oarecum compensează prin amabilitatea și prieteneia pe care ți-o oferă.

Comenzile vin greu uneori dar ospătarul e în zonă, îți face un semn sau îți spune că nu te – a uitat doar că are o situație de rezolvat și vine, sau colegul din bar e aglomerat cu cine știe ce situație sar se rezolvă repede treaba.

Veșnic au o vorbă bună sau o întâmplare comica de povestit. EXEMPLU! Ne-am așezat la o Paella la o terasă și ne-a servit o doamnă care a fost divorțată de 2 ori (sper să nu mă înșel), primul soț i-a murit și a trecut prin grămadă de altele. Ei bine de fiecare dată când venea la masă ne povestea câte ceva din viața ei, dar parcă toatw se terminau într-o notă amuzantă și abia așteptam să revină să ne mai povestească o pățanie.

Într-adevăr au și un sistem fain pus la punct. Între orele 12 – 14 au Vermouth time, începi ziua lejer cu 2-3 pahare de vermouth, o bere și ceva tapas, apoi de la ora 14 începe prânzul unde treci la vin, sau rămâi pe vermouth și/sau bere. Și pe deasupra în timpul sezonului în fața fiecărui local este cineva care te oprește să-ți prezinte meniul sau să-ți propună o ofertă doar ca să le treci lor pragul.

Oricum cred că oamenii ăștia au înțeles că oferind o experiență frumoasă celor care le trec pragul au posibilitatea să câștige mai mult! Bacșiș nu se prea lasă în Spania, foarte rar am văzut asta,dar simplul fapt că oamenii care au venit azi și vor veni și în următoarele zile cât vor sta în vacanță, vor ține localul pe picioare și astfel salariul va veni. Plus ca nu are absolut nici un sens să fi morocănos și supărat la muncă, timpul trece mult mai repede dacă te simți bine.

PS Cafeaua în schimb este groaznică!! Fie că e locație semi centrală și de fițe, fie că e la marginea orașului. Exceptând o cafenea/bistro din Barcelona, Brunch & Cake, nu am reușit să beau un espresoo bun. Sau automatul din aeroport (am băut una înainte să încep să scriu prezentul text).

Sigur am uitat multe și sigur sunt multe alte lucruri faine pe care Spania le oferă. Spune-mi tu ce am ratat?!